Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselmechanische motorwagen

Type 605

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 06/1946.
Niet bewaard.
 

Algemeenheden:

Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg zonder bevoorrading
Massa leeg met bevoorrading
Massa met bevoorrading volzet
Maximale massa
Uurvermogen
Nominaal vermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1935
605.01
1
B'2'
-
-ton
29,9ton
41,9ton
-ton
-kW
162kW (3,83kW/ton)
84km/h
-m
-km
-liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Radstand
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
22000mm
-mm
-mm
-mm
15400mm
motordraaistel:3500mm; loopdraaistel:2200mm
-mm
-mm
3431mm
-mm
Kastgedeelte:
Bouwer Usine Braine le Comte
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
30
25
55
3e klasse
70
25
95
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Gewicht
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging van de motor
SEM Carels(licentie Ganz)
-
4 takt
-
-
-
162kW
1330t/min
6 / verticaal in lijn
170 mm
220 mm
2850 kg
- bar
- Kg/cm²
- m/sec
- kgm
-
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting Bediening
Aandrijving van de assen
Ganz Boedapest
-
mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen.
-
Met rechte tandwielen Pneumatisch
Via een cardanas met conische tandwielen
Remming
-
- Remming door middel van remblokken op de wielbanden
Verwarming
- Autonoom d.m.v. verwarmer Idéal-classic gestookt met antraciet 30/50; Werking door warmwatercirculatie via thermosyphon. 
- Door de ontoereikende werking tijdens zeer koude periodes werd er later een circulatiepomp toegevoegd.
Verluchting
-
Inzet
- Merelbeke
Opmerking
- Gesaboteerd tijden de oorlog in Londerzeel en buiten dienst gesteld in juni 1946